Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
08-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Szwajcarskie koleje federalne SBB CFF FFS uznały ofertę złożoną przez Siemens Mobility za najbardziej korzystną w przetargu na dostawę 116 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na dostawę kolejnych 84 pojazdów. To prestiżowa porażka Stadlera, szwajcarskiego producenta, którego oferta była minimalnie droższa – o zaledwie 0,6 punktu procentowego.

Mała (bo licząca nieco ponad 9 mln mieszkańców) Szwajcaria koleją stoi – łączna długość wszystkich linii kolejowych i liczba eksploatowanych pojazdów szynowych mogą robić wrażenie nawet na mieszkańcach znacznie większych krajów, nie wyłączając z tego grona Polaków. Choć ceny biletów kolejowych są relatywnie wysokie, Szwajcarzy jeżdżą pociągami nad wyraz chętnie, zaś udział transportu kolejowego w przewozach pasażerskich ogółem jest najwyższy w Europie. Nowy tabor jest więc zamawiany przeważnie w bardzo dużych seriach – wyjątkiem są najczęściej konstrukcje “szyte na miarę”, przeznaczone np. do obsługi kolei wąskotorowych, które zresztą w Szwajcarii są w zdecydowanej większości zelektryfikowane.

Trudno zatem traktować w kategoriach czegoś nadzwyczajnego najnowszy kontrakt szwajcarskich kolei federalnych SBB CFF FFS na dostawę aż 116 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (z opcją na kolejne 84 pojazdy), przeznaczonych do obsługi aglomeracyjnego i regionalnego. Większym zaskoczeniem jest prestiżowa porażka Stadlera, który złożył tylko 0,6% droższą ofertę niż Siemens Mobility. Po ostatecznym wyborze oferty niemieckiego koncernu przez SBB CFF FFS szwajcarski producent wyraził w oświadczeniu ubolewanie z powodu zaistniałego stanu rzeczy, w którym podkreślił, że jest jedyną spółką, która produkuje pojazdy szynowe w całości w Szwajcarii. Stadler wskazuje również, że planował produkcję nowych piętrowych EZT wraz z 200 szwajcarskimi poddostawcami.

Warto dodać, że to kolejna w ostatnim czasie duża porażka Stadlera, który niedawno przegrał także rywalizację o dostawę piętrowych jednostek elektrycznych dla PKP Intercity z Alstomem. Wróćmy jednak do wielkiego zamówienia, które zrealizuje ostatecznie niemiecki producent. Większość pojazdów, które zostaną dostarczone w ramach zamówienia podstawowego, będzie obsługiwała sieć S-Bahn w Zurychu. Kolejnych 21 sztuk będzie obsługiwać sieć połączeń RER Vaud (to kolej aglomeracyjna – inna nazwa niż S-Bahn jest spowodowana tym, że Vaud to kanton frankofoński), a także linię RE33, łączącą Martigny i Annemasse. Warto dodać, że wprowadzenie nowych pojazdów do eksploatacji rozpocznie się dopiero w kolejnej dekadzie. 

Nowe pociągi piętrowe dla SBB CFF FFS mają zastąpić dostarczone w latach 90. minionego stulecia zestawy push-pull (tzw. DPZ), prowadzone przez lokomotywy elektryczne serii Re 450. Zapewnią one znacznie większą pojemność – choć miejsc siedzących będzie tylko 45 więcej (łącznie 540 foteli), liczba miejsc stojących zwiększy się o niemal jedną trzecią, przy czym każda z ośmiu wydzielonych stref, przeznaczonych do obsługi pasażerów stojących, będzie również służyła przewozowi rowerów. Warto dodać, że choć będą to pojazdy przeznaczone głównie do obsługi ruchu aglomeracyjnego, znajdą się w nich również… regulowane fotele 1. klasy. Z drugiej strony przewidziano tylko dwie toalety, w tym jedną dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Złożone z sześciu członów pojazdy będą liczyły ok. 150 metrów długości.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Zobacz również:

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij